Sponsored Advertiser

Translate to Your Language

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic

Sunday, August 22, 2010

Bangunan Tertinggi Di Mekah

Macam- Macam dah berlaku kat dunia ni...Dunia dah hampir kepada akhir zaman...sebagai contoh, bangunan bernama Abraj Al-Bait Tower ni akan dibina berhadapan dengan masjidil haram di mekah..bangunan setinggi 1972 kaki ini akan menjadi bangunan yang tertinggi di arab saudi dengan tapak seluas 1,500,000 m2....hebat..tapi apa yang dirisaukan disini, niat untuk kita pergi haji akan berubah kepada untuk melihat bangunan ini dan bergambar-gambar disini..hmm...bangunan ini masih lagi dalam pembinaan dan dijangka akan siap pada 2011..maknanye tak lama lagi la bangunan ni nak siap...Berikut maklumat tambahan berkenaan bangunan ni Abraj Al-Bait Tower..


Jeddah: Jam raksasa dari Mekah adalah sedia untuk menanda rumah standard masa yang baru, kerana beberapa ahli percaya bahawa hal itu akan menjadi alternatif yang ideal ke Greenwich Mean Time (GMT).


Banyak sarjana berpendapat bahawa Makkah Time dapat memberikan dunia alternatif GMT ini. Orang-orang ini mempunyai hujah saintifik untuk menyokong pendapat mereka, seperti Makkah terletak di pusat dunia.

Pada persidangan di Doha pada tahun 2008, ulama dan cendekiawan Muslim disajikan "saintifik" hujah bahawa waktu Makkah adalah meridian global sejati. Mereka mengatakan bahawa Makkah merupakan pusat dunia.


Meletakkan masa Makkah dalam menghadapi Greenwich Mean Time, ini adalah tujuan, "kata Mohammed Al-Arkubi, pengurus umum Royal Makkah Tower Hotel.

Royal Jam duduk di atas menara sentral dalam Abraj Al-Bait Projek, 50 meter sebaliknya Masjidil Haram. Jam akan terlihat dari 17 km di malam hari dan 11-12 km di siang hari. Sebuah syarikat milik Jerman, Premiere Komposit Technologies, telah merancang jam.


Sumber-sumber mengatakan bahawa jam terbesar di dunia - enam kali lebih besar dari London Big Ben - akan dilancarkan pada minggu pertama bulan Ramadan, tetapi belum ada tarikh yang telah diperbaiki. Jangka sidang akan dilakukan pada jam menghadap Jeddah yang akan dilantik pertama.

Memaparkan Menara jam terbesar di dunia juga termasuk Lunar Pusat Pengamatan dan Muzium Islam. Sementara Jam Royal akan mengumumkan doa harian, Lunar Pengamatan Center dan Islam Museum akan berfungsi untuk melindungi warisan bagi generasi mendatang. Balai Cerap ini juga akan digunakan untuk melihat bulan sejak bulan-bulan suci. Pada acara-acara khusus, 16 band dari lampu menegak akan menembak sekitar 10 km ke langit.

Penjaga Dua Masjid Suci Raja Abdullah telah memerintahkan menara jam terbesar di dunia akan dibina di Mekah. Jam ditempatkan di menara kelima Raja Abdul Aziz Endowment Projek di ketinggian 380 meter dan dapat dilihat dari semua sisi. Nama Allah telah tertulis pada setiap jam empat wajah. Dua jam wajah termasuk prasasti akan quality 80 meter dan lebar 65 meter, dan diameter dial akan 39 meter.

Dua yang lain akan jam 65 meter dan lebar 43 meter, sementara diameter dial mereka akan 25 meter. Dua lif akan membawa pengunjung ke balkon dengan lebar lima meter di bawah jam. Bangunan bersejarah juga akan membawa karya seni dekoratif rumit Islam.

The Clock Tower Mekah pada saat selesai akan menjadi yang tertinggi di dunia - lebih tinggi dari Istana Kebudayaan dan Ilmu di Warsaw, Big Ben di London, Rajabai Clock Tower di Mumbai, dan Allen-Bradley Clock Tower di Milwaukee.

Raja Abdul Aziz Endowment Projek, yang menghadap Masjid Suci dan telah dipilih sebagai lokasi jam tertinggi di dunia, merupakan salah satu projek terbesar di dunia pembinaan.

Projek ini undian bangunan arsitektur terbesar di pandangan luas, yang melampaui 1.400.000 meter persegi. Dirancang menggunakan arsitektur Islam, mengandungi tujuh menara yang berdekatan, dengan 6,000 unit rumah, dan memiliki lebih dari SR6 bilion ($ 1.6 bilion) dalam pelaburan.

Dengan pembangunan jam, Arab Saudi, khususnya Wilayah Barat, akan menjadi halaman dari dua landmark dunia, termasuk Fountain Jeddah, yang 261 meter tingginya.

Wilayah mengalir air adalah 4.000 meter persegi. Tiga pam raksasa yang digunakan untuk mengepam air pada kelajuan 320 km per jam dan 261 meter.

The 577-meter Mekah Jam Royal Tower akan menjadi 59 meter lebih tinggi daripada 508 meter setinggi menara Taipei 101 di Taiwan, tetapi 251 meter lebih pendek dari 828 meter Dubai-Burj Khalifa quality.

The Royal Jam Mekah Tower akan memiliki sebuah hotel mewah 76-cerita yang merupakan titik pusat dari kompleks Al-Bait Abraj, sebahagian daripada King Abdul Aziz Endowment Projek.

Pembukaan hotel ini akan menggantikan yang baru saja dibuka Rotana's 333-meter Rose Rayhaan di Dubai untuk tajuk dunia. The $ 180.000.000 Rose Rotana pada Rayhaan oleh Sheikh Zayed Road rasmi dibuka pada 6 Januari dan telah disertifikasi oleh Guinness Book of World Records sebagai hotel tertinggi di dunia.


The Tower Jam Mekah akan menjadi tujuan utama bagi pengunjung dari Uni Emirat Arab dan Timur Tengah.

Kompleks tujuh-menara $ 3-billion, hotel, disebut Abraj Al-Bait Towers, akan mengandungi 3,000 bilik dan suite, yang sebahagian besar akan mengabaikan Masjid Agung, yang Muslim wajah untuk doa sehari-hari.

Para pemerhati berkata projek setelah selesai akan mengubah wajah kota suci dan mencipta perumahan, pengangkutan dan kemudahan hidup bagi para peziarah.




 Pembinaan pada oktober 2009



Pembinaan pada Julai 2010

Jam pada puncak Abraj Al Bait


 Pembinaan pada Ogos 2010 (latest)


*Abraj-al-bait ni pernah terbakar sebanyak 2 kali iaitu 28 October, 2008 di Hajar Tower. Kebakaran ini memerlukan masa 10 jam untuk dipadamkan dan mengambil lebih 400 orang bomba untuk memadamkan kebakaran ni...
 Kebakaran di Hajar Tower

Kebakaran yang kedua plak berlaku pada 01 May, 2009 di Sara Tower..Asyik terbakar je sepanjang proses pembinaan ni..Tiada kematian dan kecederaan berlaku...


Sumber:
http://en.wikipedia.org/wiki/Abraj_Al_Bait_Towers
http://www.ehoza.com/v4/forum/isu-semasa-2010/118590-greenwich-mean-time-akan-diganti-dengan-makkah-mean-time.html
http://www.tallestbuildingintheworld.com/building_id_1_Abraj+Al+Bait+Towers.php




Blogger Templates
Blogger Templates

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...